myPolitics
Media
Edukacja
Quizy
AD PLACEHOLDER

292 mln zł z tytułu opłaty cukrowej w pierwszym kwartale

Według informacji pochodzących z Ministerstwa Finansów, opłata cukrowa przyniosła w marcu dochody w wysokości 135,5 mln zł.
News
|
5/21/2021, 07:12 PM
|
Michał Lubowicki
292 mln zł z tytułu opłaty cukrowej w pierwszym kwartale
AD PLACEHOLDER

Dla porównania: w lutym wpływy z opłaty wyniosły 80,8 mln zł, a w styczniu – 75,7 mln zł. Oznacza to, że w ciągu trzech miesięcy jej obowiązywania państwo uzyskało 292 mln zł.

Zgodnie z ustawą 96,5% wpływów z opłaty zostaje przekazane do Narodowego Funduszu Zdrowia, a 3,5% – do budżetu państwa. Oznacza to, że do marca NFZ zyskał na opłacie 282 mln złotych, a skarb państwa – 10 mln zł.

Obowiązek uiszczenia opłaty spoczywa na firmach, jednak – co było do przewidzenia – jej koszty zostały zrzucone na konsumentów, co przełożyło się na wzrost cen napojów. Według lutowej analizy przeprowadzonej przez firmę ABR Sesta, od czasu wprowadzenia opłaty ceny napojów gazowanych wzrosły w sklepach cash & carry średnio o 37%, w dyskontach o 22%, a w hipermarketach o 16%. Wzrosty cen (ponownie – największe w sieciach cash & carry) zaobserwowano również w przypadku napojów energetycznych, izotoników oraz napojów na bazie herbaty. Najmniej wzrosły ceny soków i napojów na bazie soku.

Według badania firmy CMR, obejmującego pierwsze pięć tygodni 2021 roku, sprzedaż napojów bezalkoholowych spadła w porównaniu do stycznia 2020 r. o 16%, herbat mrożonych o 19%, a wody smakowej o 20%. Według danych NielsenIQ, w lutym 2021 r. Polacy kupili najmniej litrów napojów gazowanych od ponad dwóch lat.  I choć słabe wyniki sprzedaży mogą wynikać z obostrzeń wprowadzonych w związku z pandemią, przedstawiciele NielsenIQ nie mają wątpliwości, że na spadek zainteresowania napojami bezalkoholowymi miał również wpływ wzrost ich cen spowodowany nową opłatą.


Autor
Michał Lubowicki
Zastępca Redaktora Naczelnego myPolitics
AD PLACEHOLDER

Blitz

AD PLACEHOLDER
Made with  by myPolitics Team