292 mln zł z tytułu opłaty cukrowej w pierwszym kwartale
Dla porównania: w lutym wpływy z opłaty wyniosły 80,8 mln zł, a w styczniu – 75,7 mln zł. Oznacza to, że w ciągu trzech miesięcy jej obowiązywania państwo uzyskało 292 mln zł.
Zgodnie z ustawą 96,5% wpływów z opłaty zostaje przekazane do Narodowego Funduszu Zdrowia, a 3,5% – do budżetu państwa. Oznacza to, że do marca NFZ zyskał na opłacie 282 mln złotych, a skarb państwa – 10 mln zł.
Obowiązek uiszczenia opłaty spoczywa na firmach, jednak – co było do przewidzenia – jej koszty zostały zrzucone na konsumentów, co przełożyło się na wzrost cen napojów. Według lutowej analizy przeprowadzonej przez firmę ABR Sesta, od czasu wprowadzenia opłaty ceny napojów gazowanych wzrosły w sklepach cash & carry średnio o 37%, w dyskontach o 22%, a w hipermarketach o 16%. Wzrosty cen (ponownie – największe w sieciach cash & carry) zaobserwowano również w przypadku napojów energetycznych, izotoników oraz napojów na bazie herbaty. Najmniej wzrosły ceny soków i napojów na bazie soku.
Według badania firmy CMR, obejmującego pierwsze pięć tygodni 2021 roku, sprzedaż napojów bezalkoholowych spadła w porównaniu do stycznia 2020 r. o 16%, herbat mrożonych o 19%, a wody smakowej o 20%. Według danych NielsenIQ, w lutym 2021 r. Polacy kupili najmniej litrów napojów gazowanych od ponad dwóch lat. I choć słabe wyniki sprzedaży mogą wynikać z obostrzeń wprowadzonych w związku z pandemią, przedstawiciele NielsenIQ nie mają wątpliwości, że na spadek zainteresowania napojami bezalkoholowymi miał również wpływ wzrost ich cen spowodowany nową opłatą.